کت و شلوار رسمی - کت و شلوار مشهد - کت و شلوار اطمینان

آداب پوشاک کلاسیک (کت و شلوار مردانه) در جلسات رسمی

زبان وجوه متفاوتی دارد؛ لباسی که می‌پوشید، بطور مثال کت و شلوار مردانه ، مدت‌ها پیش از آنکه حتی دهان باز کنید، خواه یا ناخواه درباره شما سخن خواهد گفت. محققان ثابت کرده‌اند که لباس پوشیدن نه‌تنها احساس شما را درباره خودتا تغییر می‌دهد، بلکه سبب تنظیم نحوه تعامل دیکران با شما می‌شود.

دوست دارید لباس‌هایتان چه‌چیزی را درباره شما بگویند؟ طبیعتا این موضوع به موقعیت مکانی شما و تاثیرگذاری مدنظرتان بستگی دارد. شما قادر خواهید بود تا با انتخاب نوع پوشش خود، شخصیت و احساسات خود را ابراز کنید.

کت و شلوار رسمی - کت و شلوار مشهد - کت و شلوار اطمینان

کت و شلوار رسمی – کت و شلوار مشهد – کت و شلوار اطمینان

 

در پاره‌ای از مواقع، تلاش می‌کنیم تا با انتخاب و تطبیق مناسب لباس‌های خود، جلوه‌ای خاص به‌خود دهیم و مزیت قابل‌توجهی رو برای خود ایجاد کنیم. یکی از این مواقع، محیط مذاکره است؛ موقعیتی که در آن تلاش می‌کنید تا دو طرف معادله‌ای را کنار هم قرار دهید و اعتماد و اطمینان را در قضاوت خود نشان دهید. در این مطلب از پوشاک اطمینان، ایده‌های لازم را در رابطه با آداب پوشاک کلاسیک در جلسات مذاکره با شما مطرح خواهیم کرد.

در ذهن یک مذاکره‌کننده چه می‌گذرد؟ بی‌گمان اینکه از مخاطب خود جلب‌اعتماد کند و شایستگی خود را نشان دهد. به‌همین دلیل، باید رویکردی مشخص چه در سخنان و چه در ظاهر او احساس شود.

سبک‌ها و شیوه‌های مذاکره هنگامی به‌کار می‌روند که که هدف شما متقاعد کردن مردم است (نه صرفاً فروختن چیزی به آن‌ها). در این مواقع، قرار نیست که مانند یک رهبر به‌نظر برسید؛ بنابراین موظفید که از قرارگیری در موضع قدرت اجتناب کنید. در هنگام مذاکره، شما باید در قامت یک فرد خیرخواه و پیوند‌دهنده ظاهر شوید و تصویری دوستانه از خود به نمایش بگذارید.

به‌دلایل کاملا واضح، اغلب مذاکره‌کنندگان، مانند روان‌شناسان، سیاستمداران، چهره‌های رسانه‌ای، مشاوران، کارشناسان روابط عمومی و وکلا، از پوشاک کلاسیک می‌کنند. مذاکره‌کننده باید به‌گونه‌ای ظاهر شود که رکن اصلی جلسه به‌نظر برسد؛ به این معنی که حضار گمان کنند جلسه بدون حضور وی راه به‌جایی نخواهد برد. در چنین شرایطی، نیاز به نوعی اقتدار ظریف و رندانه وجود دارد که پوشاک کلاسیک، این اقتدار را بدون اینکه پرزرق‌و‌برق به‌نظر برسید، در اختیار شما قرار خواهد داد؛ چراکه کمال و تاثیرگذاری شما باید بی‌سروصدا باشد.

در صورت امکان، برای جلسات مذاکره کت‌و‌شلوار بپوشید. در جلسات رسمی  رنگ‌های سرمه‌ای و زغال‌سنگی بسیار کارآمد خواهند بود. هرچه جلسه رسمی‌تر باشد، بهتر است از رنگ‌های روشن‌تری مانند خاکستری استفاده کنید. اگر با فضای غیررسمی مواجه هستید، مثلا اگر برای مذاکره بر سر ملک، به بنگاه معاملات محله خود می‌روید، یک کت اسپورت، پیراهن یقه‌دار و شلواری تیره مناسب خواهد بود. در همه‌ حال از شلوارهای جین آبی و پیراهن‌های بدون یقه پرهیز کنید.

استفاده از کراوات به این معنا است که شما برای محیطی بسیار رسمی، آمادگی کامل دارید. البته به یاد داشته باشید که در کشوری مانند ایران، استفاده از کراوات چندان مرسوم نیست؛ مگر در محیط‌هایی که استفاده از کراوات امری متداول تلقی می‌شود. بنابراین پیش از گره زدن کراوات خود، تمام جوانب را با دقت بسنجید تا به‌عنوان چهره‌ای نامتعارف در یک جلسه، توجه‌ها را جلب نکنید.

به‌خاطر داشته باشید هرچیزی که با خود حمل می‌کنید، مورد توجه مخاطبان شما قرار می‌گیرد. اگر از چتر، ساعت، خودکار، جواهرات و کیف استفاده می‌کنید، دقت کنید که متناسب و هماهنگ با پوشش و ظاهر شما باشد. استفاده از کوله‌پشتی و کیف‌های رودوشی را به‌کلی فراموش کنید.

به‌خاطر داشته باشید کسی که اقتدار خود را بی‌سروصدا به رخ می‌کشد، یعنی نظر مهم خود را بدون تحمیل ابراز می‌دارد، فرد موفق در مذاکره است. به‌همین دلیل، پوشش شما باید شیک، اما غیرافراطی باشد.

در گیر و دار یک مذاکره، افراد به‌دنبال کسی هستند که به او اعتماد کنند. خواه در جلسه نظارت و ارزیابی یک پروژه استانی حضور داشته باشید و خواه در اتاق مشاوره و شعبه حل اختلاف زوجین، از این قاعده مستثنی نخواهید بود. به‌خاطر داشته باشید مذاکره تنها زمانی اتفاق می‌افتد که یک یا دو طرف، از موضوعی ناراضی باشند. مطمئن باشید زمانی که همه‌چیز به‌دلخواه دو طرف باشد، مذاکره اتفاق نخواهد افتاد؛ بنابراین باید در قامت فردی ظاهر شوید که اعتماد طرفین را جلب کند و افراد در ناخودآگاه خود به درستی صحبت‌های شما باور پیدا کنند.

خط‌های اتوی شلوا تیز، سرشانه‌های خیلی برآمده و ظاهری خشک و نظامی، مخاطبان شما را مضطرب خواهد کرد‌. بهتر است از زوایای لباس‌های خود کم کنید و خطوط ملایم‌تری را به‌کار ببرید. اگر به استفاده از بافت تمایل دارید، بافت‌های ریز و ظریف را انتخاب کنید. بافت‌های فلانل ظاهری نرم‌تر به شما اعطا خواهند کرد. کفش‌های شما باید درخشش و پاکیزگی کافی را داشته باشد. پیراهن خود را صاف نگاه دارید و شلواری بپوشید که کاملا اندازه شما باشد.

کت و شلوار رسمی - کت و شلوار مشهد - کت و شلوار اطمینان

کت و شلوار رسمی – کت و شلوار مشهد – کت و شلوار اطمینان

متاسفانه باید اقرار کرد که کیفیت و قیمت لباس‌های شما، بر دیدگاه مخاطب اثرگذار است‌. اگر کت‌و‌شلوار یا پالتوی شما از پشم سنگین و مرغوب تهیه شده باشد، شما را فرد مهم‌تری نشان خواهد داد. پس سعی کنید که از لباس‌های بی‌کیفیت و ارزان فاصله بگیرید و در انتخاب لباس‌ برای جلسات مذاکره، دست‌ و‌دل‌ باز باشید.

قابل‌اعتماد جلوه کردن، توجه به ظرافت‌های بسیاری را طلب می‌کند. به‌عنوان مثال ساعت مچی با کیفیتی به‌همراه داشته باشید تا مجبور نشوید برای اطلاع از زمان، تلفن همراه یا ساعت دیواری را نگاه کنید. علاوه بر اینکه کاغذ و قلم خود را به همراه می‌آورید، برای افرادی که ممکن است فراموش کرده باشند نیز خودکار ک کاغذ یدکی در کیف خود داشته باشید؛ اینگونه سخاوت و دوراندیشی شما، تاثیری مثبت در ذهن مخاطبان به‌جای خواهد گذاشت.

چگونه قابل‌اعتماد به‌نظر برسیم؟ بی‌تردید شهرت شما بین افراد یک جلسه، به‌خودی خود زمینه را برای جلب اعتماد فراهم خواهد کرد؛ اما اگر با افرادی ناشناس مشغول مذاکره هستید، در نگاه اول این پوشش و لباس‌های شما است که مورد توجه قرار می‌گیرد. آیا در یک جلسه رسمی، شما به فردی که لباس‌های بی‌ربط، نامرتب و ناهماهنگ پوشیده باشد اطمینان خواهد کرد؟

تحقیقات نشان داده است که افراد پس از نگاه کردن به چیزهای آرامش‌بخش، راحت‌تر اعتماد خواهند کرد. طیف رنگ‌های قهوه‌ای و خاکی اعتماد بیشتری را نسبت به رنگ‌های تند یا بسیار روشن جلب می‌کنند. به این ترتیب، یک کت‌و‌شلوار خاکستری یا قهوه‌ای، اعتماد بیشتری را نسبت به رنگ‌هایی چون آبی و مشکی جلب می‌کند. همچین پیراهن‌هایی چون کرم و نباتی نیز به پیراهن‌های سفید ارجحیت دارند. رنگ کراوات خود را نیز به همین ترتیب انتخاب کنید. طیف رنگ‌های زرد، نارنجی کمرنگ و سرمه‌ای بسیار توصیه می‌شود.

کت و شلوار رسمی - کت و شلوار مشهد - کت و شلوار اطمینان

کت و شلوار رسمی – کت و شلوار مشهد – کت و شلوار اطمینان

از هر چیزی که بولد یا برآمده به نظر می‌رسد، اجتناب کنید. برای مثال، ممکن است به جای یک خط افقی واضح، دستمال جیب خود را به‌صورت یک پف غیرمعمول تا کنید‌ یا سهواً قسمتی از موهای خود را نادرست شانه کنید و همین جزئیات ریز، نقطه‌ای منفی در ظاهر شما را رقم خواهد زد.

رنگ‌های طلایی صمیمی‌تر از نقره‌ای هستند و چرم قهوه‌ای دوستانه‌تر از چرم مشکی به‌نظر می‌رسد. از رنگ طلایی در بند ساعت یا سگک کمربند خود غافل نشوید.

در جلسات مذاکره چه چیزهایی نپوشیم؟

 

انتخاب لباس برای جلسات مذاکره امری مهم است؛ اما گاه به‌دلیل مسائلی از جمله کمبود وقت یا ملاحظات اقتصادی، فرصت خرید یا تهیه لباس ایدئال دشوار به‌نظر می‌رسد.  در چنین شرایطی، بهتر است به‌یاد داشته باشیم که از پوشیدن چه لباس‌هایی پرهیز کنیم تا مبادا به‌جای تاثیرمثبت مدنظرمان، دیدگاه‌های منفی روانه ما شود.

لباس‌های پر زرق و برق: لباس‌های مرتب و برازنده ویژگی ‌موثری محسوب می‌شوند؛ اما افراط درپوشیدن لباس‌های پر زرق و برق و نمایشی، تصویر جالبی از شما نشان نخواهد داد و باعث خودنمایی می‌شود.

کت و شلوار رسمی - کت و شلوار مشهد - کت و شلوار اطمینان

کت و شلوار رسمی – کت و شلوار مشهد – کت و شلوار اطمینان

لباس‌های نامرتب: به‌خاطر داشته باشید که جلسا مذاکره بسیار بصری هستند و حتی کوچک‌ترین نامرتبی در لباس‌های شما نیز به چشم  خواهد آمد. یقه لباس، خط‌های اتو و سرآستین‌ها، همگی باید مورد توجه و دقت شما قرار گیرند. مطمئنا هیچ‌چیزی بدتر از بوی بد لباس‌های در جلسات رسمی مذاکره نخواهد بود.

کقش‌های کثیف: یکی از شاخصه‌های افراد جنتلمن، کفش‌های تمیز و واکس‌خورده است؛ از این رو، حتما پیش از شرکت در یک جلسه مذاکره ازتمیزی کفش‌های خود مطمئن شوید تا دقت و مسئولیت‌پذیری شما به همگان ثابت شود.

لباس‌های کژوال و غیررسمی: کفش‌های کتانی، هودی، شلوار جین و تی‌شرت برای پیک‌نیک با خانواده عالی هستند؛ اما هرگز و هرگز نباید در جلسات مذاکره  استفاده شوند. جلسه مذاکره، قبل از هر چیز یک امر رسمی است که در آن همه حاضران در میز باید لباس مناسبی بپوشند. بنابراین، چه فروشنده باشید و چه خریدار، ثروتمندتر یا کم‌بضاعت، احترام گذاشتن و لباس پوشیدن مطابق با آن بسیار مهم است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که لباس‌های رسمی نشان‌دهنده تسلط و موقعیت برتر اجتماعی است؛ بنابراین قدرت مذاکره را در فردی که این لباس‌ها را پوشیده است، بسیار بالاتر می‌برد؛ در عوض مخاطبان وی قدرت مذاکره خویش را از دست خواهند داد. جامعه‌شناسان معتقدند که وقتی مردم، لباس‌های یک طبقه اجتماعی خاص را می‌پوشند، فارغ از این موضوع که واقعاً چقدر ثروتمند هستند، از مزایای آن طبقه بهره‌مند می‌شوند.

کت و شلوار رسمی - کت و شلوار مشهد - کت و شلوار اطمینان

کت و شلوار رسمی – کت و شلوار مشهد – کت و شلوار اطمینان

به‌خاطر داشته باشید که لحن صدا، حالت چهره و زبان بدن شما در جلسات مذاکره بسیار حائز اهمیت است و پوشاک شما، در نقش مکمل این موارد ظاهر خواهند شد‌؛ بنابراین برای پیش‌‌روی و تکمیل موفقیت در مذاکره، پوشش خود را با وسواس و دقت بیشتری انتخاب کنید.

 

جهت مشاهده انواع کت و شلوار اطمینان، اینجا کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام پوشاک اطمینان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی اصلی