پیراهن مردانه مشهد - پیراهن چهارخانه

راهنمای کامل خرید پیراهن‌چهارخانه مردانه | پوشاک اطمینان

چه کسی گمان می‌کرد که مجموعه‌ای از خطوط متقاطع با عرض‌ها، رنگ‌ها و فاصله‌های متقاطع که زمانی به‌منظور تفکیک کردن مرز قبایل کوهستانی به‌کار می‌رفتند، امروزه به یکی از پرطرفدارترین مدل‌های مد در تمام دوران‌ها بدل شوند؟ شاید سادگی هندسی پارچه‌های چهارخانه به‌علاوه ترکیب‌های رنگی نسبتا لایتنهاهی آن‌ها باشد که این الگو را برای پیراهن چهارخانه به نامی جاودان در صنعت مد و یادداشت‌های کارشناسان پوشاک تبدیل کرده است.

پیراهن مردانه مشهد - پیراهن چهارخانه

پیراهن مردانه مشهد – پیراهن چهارخانه – پوشاک اطمینان مشهد

از ابتدای سال میلادی فعلی تاکنون، به هر یک از هفته‌های مد لندن، پاریس یا میلان سری زده باشید، پارچه‌های چهارخانه را خواهید دید که در مجموعه گزینه‌های آن‌ها خودنمایی می‌کنند که در این میان، پیراهن‌های چهارخانه مردانه جایگاهی ویژه را به خود اختصاص می‌دهند. با‌ این ‌همه، پیش از آنکه به مغازه‌های سطح شهر بروید و پیراهن‌های مردانه آن‌ها را جارو کنید، به‌خاطر داشته باشید که پیراهن‌ها می‌توانند حکم ویرانی استایل شما را امضا کنند؛ مگر آنکه هوشمندانه و با درایت کافی تطبیق شوند.

امروزه پارچه‌های چهارخانه در سرتاسر زندگی ما اعم از پوشاک یا تزئینات خانه رسوخ کرده‌اند؛ بنابراین هیچ‌کس علاقه‌ای ندارد که پیراهن خود را با رومیزی آشپزخانه میزبان ست کند‌. هرچند نباید از این غافل شد که پیراهن‌های چهارخانه، وجهه‌ای فوق‌افتاده برای میهمانی‌های بهاره و تابستانی محسوب می‌شوند.

اگر قوانین استفاده از پیراهن‌های چهارخانه را بدانید، این پوشاک دوست‌داشتنی می‌توانند به عضوی پرکاربرد در استایل شما بدل شوند و آراستگی کافی را برای شما ایجاد کنند. در ادامه این مطلب، با پوشاک اطمینان همراه شوید تا برخی نکات کلیدی را در باب استفاده از پیراهن‌های چهارخانه به‌شما یادآوری کنیم.

آنچه باید درباره پیراهن‌های چهارخانه بدانید

  • انواع پارچه‌های چهارخانه
  • پیراهن‌های چهارخانه رسمی
  • پیراهن‌های چهارخانه غیررسمی
  • ۳ نکته کلیدی برای پوشیدن پیراهن چهارخانه

انواع پارچه‌های چهارخانه

به‌رغم تنوع زیاد پارچه‌های چهارخانه، نباید این تنوع را فرمولاسیون‌شده و پیچیده دانست. تنها پنج دسته اصلی برای این پارچه‌ها وجود دارد که از نظر ظاهری بسیار متفاوتند و در پیراهن‌های مردانه جلوه‌ای ویژه دارند .

۱. گینگهام (Gingham)

پیراهن مردانه مشهد - پیراهن چهارخانه

پیراهن مردانه مشهد – پیراهن چهارخانه – پوشاک اطمینان مشهد

گینگهام به الگوهایی تمیز و دقیق گفته می‌شود که از فاصله دور به پارچه‌های خال‌دار شباهت دارند. پارچه‌های گینگهام معمولا از نخ‌های پنبه‌ای ساده و سبک تهیه می‌شوند و در گرمای اواخر بهار و فصل تابستان، ترکیب‌های زیادی از این پارچه خواهید دید.

تصور می‌شود که منشا پارچه‌های گینگهام، شمال فرانسه باشد؛ اما برخی شواهد حاکی از این است که آسیاب‌های بادی شهر منچستر در قرن هجدهم، محل تولید این پارچه‌ها بوده‌اند.

پارچه‌های گینگهام در دهه شصت میلادی وارد بازار مد شدند؛ اما امروزه بیشتر به‌عنوان پارچه‌های غیرپوشیدنی از آن‌ها یاد می‌شود؛ با این وجود، چنین پارچه‌هایی با رنگ‌بندی متنوع، فرصت مناسبی را برای لایه‌بندی به دست می‌دهند.

سارا گیلفیلان، موسس «لابراتوار سارتوریا»،  که مرکز مشاوره استایل‌های شخصی برای آقایان، در این رابطه اذعان دارد:

«ساده‌ترین راه برای گنجاندن گینگهام در کمد لباس‌هایتان، استفاده از یک پیراهن است.  یک پیراهن معمولی با دکمه آکسفورد یا یک پیراهن رسمی به این کار مناسب خواهد بود. اگر می‌خواهید کمی جسورتر باشید، ژاکت‌های چهارخانه انتخابی فوق‌العاده خواهند بود.»

۲. شاهزاده ولز (Prince of Wales)

پیراهن مردانه مشهد - پیراهن چهارخانه

پیراهن مردانه مشهد – پیراهن چهارخانه – پوشاک اطمینان مشهد

پارچه‌های شاهزاده ولز با نام چهارخانه گلن یا  گلنورکوهارت کیز شناخته می‌شوند و همان‌طور که از نام این پارچه‌ها مشخص است، دارای ریشه‌ای سلطنتی هستند. این پارچه‌های لوکس معمولا در پیراهن‌های مردانه با مربع‌های بزرگ و چهارخانه‌های سیاه یا قهوه‌ای و سفید و همچنین رگه‌‌هایی از رنگ متضاد آبی، صورتی، قرمز یا سبز ترکیب می‌ شوند. معمولاً اعتقاد بر این است که پارچه‌های شاهزاده ولز، نام خود را از دوک شیک ویندزور گرفته‌اند. وی از نوادگان ادوارد هفتم محسوب می‌شد که خود به‌واسطه علاقه شدیدش به پارچه و پوشاک، زبان‌زد خاص و عام بود.

شاهزاده ولز یا POW یکی از راحت‌ترین و پرکاربردترین پارچه‌های چهارخانه است که علاوه بر پیراهن‌ها، در کت‌ و شلوارهای مردانه نیز به‌وفور یافت می‌شود و در پوشاک زمستانه تجلی می‌یابد. جادوی شاهزاده ولز در کنترل کنتراست  رنگ و نور نهفته است و به شما این فرصت را می‌دهد تا آن را با سایر پوشاک خود تطبیق دهید.

۳. پنجره‌ای (Windowpane)

پیراهن مردانه مشهد - پیراهن چهارخانه

پیراهن مردانه مشهد – پیراهن چهارخانه – پوشاک اطمینان مشهد

اگر پارچه‌های شاهزاده ولز را برادر بزرگ‌تر یک خانواده فرض کنیم، پارچه‌های پنجره‌ای برلدر کوچک‌تری محسوب می‌شوند که علاقه دارند تا تمامی توجه‌ها را معطوف به خود سازند. این پارچه‌ها با مربع‌های سفید یا روشن خود، همچون استایلی پر سروصدا عمل می‌کنند و باید در تطبیق آن‌ها هوشیاری کافی را به خرج داد؛ چراکه بع‌عنوان یک پیراهن، از تفکیک‌پذیری بالایی نسبت به شلوار یا بالاپوش شما برخوردار خواهند بود.

اگر به استفاده از پارچه‌های پنجره‌ای تمایل دارید، جنس فلانر نرم بهترین گزینه برای شما خواهند بود.

۴. تارتان

پیراهن مردانه مشهد - پیراهن چهارخانه

پیراهن مردانه مشهد – پیراهن چهارخانه – پوشاک اطمینان مشهد

بیش از ۴۰۰ طرح تارتان در جهان وجود دارد و آن‌‌ها به‌عنوان ابزاری برای قبیله‌های اسکاتلندی به‌کار می‌رفتند تا از سایر اقوام و قبایل منطقه خود متمایز شوند. بعدها ملاک‌های اسکاتلندی و شکارچیان این منطقه برای هماهنگی و استتار در جنگل یا دشت‌های باز، رنگ‌های پارچه تارتان را از طبیعت الهام گرفتند.

این روزها، پارچه‌های تارتان هنوز در دنیای ند نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و محبوبیت خود را بیشتر مدیون به جنبش پانک در دهه ۷۰ میلادی هستند. علاوه بر پیراهن‌های محبوب مردانه، تارتان‌ها در اکسسوری‌ها و کلریرد حاشیه‌ای در کیف، کفش و حتی کت‌و‌شلوار یا پوشاک زمستانه رخنه یافته‌اند.

۵. بوفالو

پیراهن مردانه مشهد - پیراهن چهارخانه

پیراهن مردانه مشهد – پیراهن چهارخانه – پوشاک اطمینان مشهد

پیراهن‌های چهارخانه بوفالو در سال‌های اخیر به‌شدت رواج پیدا کرده‌اند و با پارچه‌هایی از جنس فلانل نمود پیدا می‌کنند. ریشه و منشا این نوع پارچه‌ها مورد بحث و جدل صاحب‌نظران است؛ اما به‌نظر می‌رسد فردی به‌نام بیگ‌ جوک مک‌کلاسکی این نوع پارچه را از اسکاتلند به ایالات متحده آمریکا برده است. وی این پارچه را برای مبادله با پوست بوفالو نزد قبایل بومی آمریکا می‌برد و از همین رو، نام بوفالو روی این پارچه‌ها ماند. این موضوع، داستانی شیرین برای هویت برند و محبوبیت پیراهن‌های غیررسمی بوفالو در جهان امروز است.

پیراهن‌ چهارخانه رسمی

پیراهن مردانه مشهد - پیراهن چهارخانه

پیراهن مردانه مشهد – پیراهن چهارخانه – پوشاک اطمینان مشهد

پیراهن‌های چهارخانه، مکملی فوق‌العاده برای کت ‌و شلوارهای ساده محسوب می‌شوند.  نوع گینگهام از پیراهن‌های چهارخانه با پیکربندی با‌ظرافت و دقیق خود، تاثیر بسزایی در استایل شما خواهند داشت؛ خصوصا زمانی که با کت‌وشلوارهای سورمه‌ای یا زغالی همراه می‌شوند.

پیراهن‌های گینگهام آبی نیز گزینه‌ای فوق‌العاده محبوب و شیک محسوب می‌شوند؛ خصوصا اگر بتوانید آن‌ها را با کراوات‌های پُرکار و عریض‌تر همراه کنید و طیف‌ رنگ‌های قرمز را در استایل خود بکاهید.

از سوی دیگر، پیراهنی چهارخانه پنجره‌ای با زمینه سفید و خطوط کم‌رنگ، انتخابی جذاب برای همراهی کت‌و‌شلوار شما در موقعیت‌های رسمی هستند. این استایل اگر با کراواتی همراه شود که خطوطی متضاد با پیراهن شما دارند، جلوه‌ای چشم‌گیر به شما خواهد بخشید. ترکیب کردن الگوها و خطوط در استایل‌های رسمی فرایندی پیچیده و نیاز به هوشمندی بالایی است و همراه کردن کراوات متضاد با پیراهن چهارخانه از جمله ساده‌ترین انتخاب‌ها در چنین استایلی محسوب می‌شود.

پیراهن‌ چهارخانه غیررسمی

پیراهن مردانه مشهد - پیراهن چهارخانه

پیراهن مردانه مشهد – پیراهن چهارخانه – پوشاک اطمینان مشهد

 

پیراهن‌های چهارخانه بوفالو، آچار فرانسه پوشاک آقایان محسوب می‌شوند و اگرچه برای سال‌های متمادی در ویترین مغازه‌ها مشاهده می‌شوند، در یک یا دو سال گذشته حرارت قدیم را بازیافته‌اند؛ چراکه طرح‌های تازه     Off-White  و Palm Angels جان تازه‌ای به پیراهن‌های چهارخانه بوفالو داده‌اند.

پیراهن‌های شطرنجی بوفالو را با شلوارهای جین یا روی تی‌شرت بپوشید تا با الهام‌گیری از مدهای قدیمی‌تر، ظاهری به‌روز را تجربه کنید. برای استایل‌هایی با رسمیت بیشتر، پیراهن‌های بوفالو را با زمینه روشن یا رنگ‌های خنثی انتخاب کنید و آن‌ها را با شلوارهای سنگین پارچه‌ای بپوشید‌.

در روزهای گرم، پیراهن‌های چهارخانه آستین‌کوتاه انتخابی ایدئال به حساب می‌آیند. ربکا لنگریش اسمیت، یکی از کارشناسان استودیو استایل «ریور آیلند» اظهار دارد:

«در انتخاب استایل‌های بهاری و تابستانی، جسارت حرف اول را می‌زند. پیراهن چهارخانه آستین‌کوتاه با رنگ‌های قرمز روشن یا خردلی، هنگامی که با شلوارهای جین روشن همراه می‌شوند،  جذابیتی جسورانه را برای شما در فصل‌های گرم به ارمغان خواهند آورد.»

۳ نکته کلیدی برای پوشیدن پیراهن چهارخانه

۱. فرم و فیزیک بدن خود را بشناسید

شناخت فیزیک بدن از جمله مواردی است که عمدتا نادیده گرفته می‌شود؛ اما نسبت‌های فیزیکی بدن شما باید در انتخاب نوع چهارخانه‌های پیراهن‌تان لحاظ شود.

به‌طور معمول، چهارخانه‌های کوچک و جمع‌و‌جور باعث می‌شوند که فیزیک مردان درشت‌تر و برجسته‌تر به‌نظر برسد؛ البته این به‌معنای بلند‌قدی یا تنومندی نیست. برعکس، اگر کوتاه‌قامت یا سبک‌وزن باشید، چهارخانه‌های بزرگ برای شما مناسب نخواهد بود و حس ماهی گرفتار در تور را منتقل خواهید کرد. اگر در انتخاب نوع چهارخانه لباس خود مردد هستید، پیراهنی با طرح شاهزاده ولز انتخاب کنید؛ چراکه این طرح در خنثی‌ترین حالت قرار دارد.

۲. ترکیب الگوها ایرادی ندارد

نکته کلیدی در استفاده از پیراهن‌های چهارخانه این است که شما می‌توانید آن‌ها را با دیگر پوشاک چهارخانه تطبیق دهید و همراه کنید. در این حالت، هیچ ایرادی ندارد که اندازه و نوع چهارخانه‌ها تفاوت داشته باشد. برای مثال، شما می‌توانید استایلی چشمگیر از شلوار چهارخانه پنجره‌ای بزرگ در همراهی با پیراهن پتویی بوفالو  بسازید که نه‌تنها ککابوس‌وار نباشد، بلکه تاثیری رویایی ایجاد کند‌‌. نکته کلیدی این است که اگر اندازه و نوع چهارخانه‌ها را تغییر می‌دهید، طیف رنگی لباس شما تغییر نکند.

۳. پیراهن‌ چهارخانه، انتخابی جسورانه‌

پیراهن‌های چهارخانه به مثابه یک قطعه یا اثر هنری در استایل روزمره شما عمل می‌کنند و ممکن است کنتراستی عمیق به‌لحاظ تنوع رنگ و طرح با تمام لباس‌های افراد حاضر در خیابان به‌وجود آورند؛ خصوصا اگر باقی لباس‌های شما ساده‌تر یا دارای طرح‌های مینیمال باشند. به‌همین سبب و درصورت استفاده از پیراهن‌های چهارخانه، به‌ویژه با رنگ‌هایی از طیف قرمز، انتظار جلب‌ توجه حضار را داشته باشید.

 

جهت مشاهده انواع کت و شلوار اطمینان، اینجا کلیک کنید.

صفحه اینستاگرام پوشاک اطمینان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی اصلی